The Daily Mile op SBO de Horst

22 april 2021
Enige tijd geleden besloot SBO de Horst om met vijf groepen mee te doen aan The Daily Mile: iedere dag renden of wandelden zo'n negentig leerlingen 15 minuten lang rondjes rondom de school.
Patricia Beijer was een van de aanjagers van dit idee. Patricia: "We hadden in ons team al vaker gesproken over hoe we 'bewegen' meer konden integreren op school en hadden ons ook verdiept in The Daily Mile. Het was er alleen nog niet van gekomen om het daadwerkelijk te gaan organiseren. Tot mijn dochter als opdracht voor haar profielwerkstuk van de middelbare school een onderzoek wilde doen naar het effect van The Daily Mile op kinderen. Die kans hebben we als team met beide handen aangegrepen!"

Rennen met opdrachten
"We maakten er natuurlijk ook meteen iets leuks van. We hadden kaartjes en picto's gemaakt waarop de leerlingen bij konden houden hoe ver ze renden. En natuurlijk deden veel leerkrachten zelf ook mee. Dat was heel motiverend voor de leerlingen. Het bracht meteen ook enkele positieve neveneffecten. Tijdens het kwartiertje bewegen hadden we leuke gesprekken met de leerlingen en de leerlingen onderling ook. Daarnaast hadden we een Bingokaart van The Daily Mile Nederland met allerlei opdrachten; tellen hoeveel hondjes je ziet, zwaaien naar mensen die je tegenkomt, welke straatnaambordjes kom je tegen, draai bij elke hoek van de stoep een rondje en nog veel meer. Rondjes rennen werd gewoon super leuk! Er waren 24 opdrachten die we konden afvinken op de kaart. En…we konden er ook iets mee winnen. We waren het er dus over eens dat we de kaart ook op zouden sturen naar The Daily Mile. Tot onze grote verrassing won de groep Buizerds! De prijs: een speeltoestel twv 2500 euro. We zijn natuurlijk super trots!"


Positieve effecten
The Daily Mile is een heel eenvoudig, maar effectief concept dat toegepast kan worden op elke basisschool of de kinderopvang. De impact kan enorm zijn - niet alleen de conditie van de kinderen, maar ook hun concentratieniveau, stemming, gedrag en algehele welzijn kan vooruit gaan. Dat kan Patricia beamen. "Mijn dochter heeft een voor-, tussen-, en nameting gedaan aan de hand van een shuttlerun. Het effect is verbazingwekkend. Er waren na twaalf weken echt grote positieve verschillen te zien in de conditie van de leerlingen. We gaan dus ook overleggen hoe we dit concept verder kunnen gaan blijven inzetten op school. In verband met de coronamaatregelen en de bubbels waar we ons aan houden ligt het nu helaas even stil, maar we zijn zo positief, dat we na corona het bewegen weer een impuls gaan geven."
Terug
Print