Nederlands aan anderstaligen

Bij scholen van Kindante worden regelmatig kinderen aangemeld die niet of nauwelijks in het Nederlands aanspreekbaar zijn en geen Nederlands spreken. Deze kinderen zijn het beste gebaat met NT2-Onderwijs. NT2 staat voor Nederlands als Tweede Taal.
Kindante heeft drie locaties waar anderstaligen terecht kunnen voor specifiek NT2-onderwijs:
Taalschool OBS De Driepas in Echt,
Basisschool Petrus Canisius in Puth,
Basisschool De Tovertuin in Sittard.

Deze scholen hebben veel expertise opgebouwd op het gebied van onderwijs aan anderstaligen. Kindante hanteert dan ook beleid dat kinderen die de Nederlandse taal niet of nauwelijks beheersen, op andere Kindantescholen worden aangemeld, worden doorverwezen naar een van deze drie scholen. De drie bovengenoemde scholen werken nauw samen om beleid ten aanzien van NT2-onderwijs op te stellen en uit te voeren.
 
Onderwijs
Onderwijs aan anderstaligen is een vak apart. Niet alleen woordenschat is een uitdaging  maar ook klanken en grammatica. Daarnaast kampen vluchtelingenkinderen vaak met trauma's.
Dat vraagt om gespecialiseerde leerkrachten. Op bovenstaande scholen is de afgelopen jaren behoorlijk wat expertise (in didactiek en aanbod) opgebouwd, die ook landelijke bekendheid oplevert.
In het onderwijs wordt eerst ingestoken op taalverwerving, traumaverwerking komt pas in beeld als het kind daar aan toe is. Hierin wordt de handelwijze gevolgd die kinderpsychiatrische deskundigen ons adviseren.
Leerlingen zitten altijd tijdelijk in een NT2- klas, na een intensief taalbad van meestal maximaal een jaar stromen zij uit naar een reguliere basisschool in de buurt. Daarbij is meestal wel nazorg nodig.
Voor elk kind in een Taalklas wordt net als in het S(B)O (Speciaal (Basis) Onderwijs) een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld.
 
Uitgangspunt bij Kindante is dat anderstaligen aangemeld worden op één van bovenstaande scholen. Mogelijk zijn de huidige drie locaties niet voldoende als er meer kinderen naar onze regio komen. Hierover zijn we in gesprek met verschillende gemeenten. Wel blijft voor ons het basisprincipe gehandhaafd: eerst in het taalbad, dan pas leerlingen spreiden over onze scholen.
 
Deskundigheid
De verwachting is dat alle scholen te maken gaan krijgen met vluchtelingenkinderen.  Hoeveel, dat is nog onbekend. Deskundigheid in het onderwijs aan deze leerlingen is erg belangrijk. Daarom hebben een aantal collega’s op onze Taalscholen al een specifieke opleiding gevolgd of gaan deze volgen. Ook gaat Kindante mensen opleiden om de scholen te ondersteunen bij teruggeplaatste leerlingen.
 
  

Op de scholen wordt onderscheid gemaakt tussen opvangklassen voor nieuwkomers en schakelklassen.
 
  • Nieuwkomers
Met nieuwkomers worden leerlingen van ca. 4 tot 13 jaar bedoeld, die afkomstig zijn uit het buitenland, het Nederlands niet tot slecht beheersen en minder dan één jaar Nederlandstalig onderwijs hebben gevolgd. Het bezit van een verblijfsvergunning is hierbij niet van belang. Binnen de opvangklassen staat Nederlandse taalverwerving centraal.
 
  • Schakelklassen
In schakelklassen worden naast niet of nauwelijks aanspreekbare allochtone leerlingen ook autochtone leerlingen met een forse taalachterstand opgevangen en onderwijs geboden. Onderwijsaanbod in de schakelklas is met name gericht op algemene taalvaardigheid, woordenschat, technisch en begrijpend lezen.
 
Gemeenschappelijk doel
In de opvangklas voor nieuwkomers en de schakelklas wordt aan doelgroepleerlingen intensief taalonderwijs aangeboden dat er op gericht is de taalachterstand zo snel mogelijk in te lopen. Door middel van dit taalonderwijs moet een betere doorstroming in het primair onderwijs plaatsvinden en deze leerlingen zo snel mogelijk integreren in het regulier primair onderwijs. 
 
 
De scholen vier opvangklassen voor nieuwkomers en één deeltijd schakelklas drie opvangklassen voor nieuwkomers drie voltijdschakelklassen groep 3 t/m 8, één deeltijdschakelklas groep 1-2, één voltijdschakelklas groep 1-2
 
 
 
Terug
Print